Η Αρχαία Ελληνική Ιστορία μέσα από την κάμερα του Hollywood

 

Μαρία Φασουλάκη, καθηγήτρια Αγγλικών  

και οι μαθητές (με αλφαβητική σειρά)

Α Γυμνασίου: Παναγιώτα Αντωνοπούλου, Κώστας Βουδούρης, Βασίλης Κωστόπουλος, Δήμητρα Μπιλανάκη Παναγιώτης Σκοπελίτης, Μαρία Τσιρώνη

Β Γυμνασίου: Ειρήνη Αρβανιτοπούλου, Στάθια Πεδιώτη

Γ Γυμνασίου: Αργυρώ Αμπατζή, Πάνος Αρχοντάκης, Βιβή Βασιλού, Δημήτρης Βλάχος, Νάνσυ Καγιανά, Αθηνά Καψή, Χρίστος Κουτσουραδής, Έλλη Λαγουτάρη, Θέτη Λάσκαρη, Αλέξανδρος Μπέλλος, Δήμητρα Ξενάκη, Ειρήνη Ξερνού, Χριστίνα Σαγάνα, Μανώλης Σπαγάκος Πέτρος Σπανέας, Κωνσταντίνα Στάμου, Γεωργία Τσατούχα, Βύρων Τσιάνας

 

Η αρχαία ιστορία είναι πάντα ένα από τα αγαπημένα θέματα του Hollywood που ξεκίνησε αρκετά νωρίς με σχετικές ταινίες όπως η «Ελένη» που  προβλήθηκε  το 1924. Στην προηγούμενη δεκαετία, το ενδιαφέρον για την αρχαία ιστορία και τη μυθολογία αναβίωσε με νέες ταινίες, όπως τον «Ηρακλή» (1997), την «Οδύσσεια» (1997), τον «Ιάσωνα και τους Αργοναύτες» (2000), την «Ελένη της Τροίας»  (2003), την «Τροία» (2004), και τον «Αλέξανδρο» (2004). Η  «Τροία»  και ο «Αλέξανδρος» έχουν χαρακτηρισθεί ως υπερπαραγωγές. Ο αριθμός εισιτηρίων που πουλήθηκαν καθώς επίσης και το θέμα της ιστορικής ακρίβειας των προαναφερθεισών ταινιών έχουν εγείρει αρκετές αντιγνωμίες. Είναι αυτές οι ταινίες ακριβείς απολογισμοί της ιστορίας ή μια έξυπνη ιδέα για να κερδίσουν κάποιοι χρήματα;

Σε αυτήν την τριμερή μελέτη, πρόκειται να εξετάσουμε μερικά ζητήματα σχετικά με το Hollywood και τις ιστορικές ταινίες. Κατόπιν, πρόκειται να ρίξουμε μια ματιά στις απόψεις των μαθητών μας. Τέλος, υπάρχει ένας κατάλογος των σημαντικότερων ταινιών με μερικά χρήσιμα στοιχεία.

1. Ξίφη και σανδάλια

Οι αρχαίες ταινίες ιστορίας είναι συνήθως ταξινομημένες κάτω από τη γενικότερη κατηγορία επικών ταινιών.  Οι επικές ταινίες παίρνουν συχνά ένα ιστορικό ή φανταστικό γεγονός, μία μυθική, θρυλική, ή ηρωική προσωπικότητα και προσθέτει ένα υπερβολικό σκηνικό και εντυπωσιακά κοστούμια, συνοδευμένα από το μεγαλειώδες θέαμα και ένα συγκινητική μουσική επένδυση. Τα έπη, οι ταινίες με φορεσιές, τα ιστορικά δράματα, τα πολεμικών έργα, τα  μεσαιωνικά έργα, ή αλλιώς «ταινίες εποχής» είναι ιστορίες που καλύπτουν συχνά μια μεγάλη έκταση του χρονικού συνόλου σε ένα πανοραμικό σκηνικό. Σαν να παρουσιάζουν επεισόδια, ακολουθούν συνεχώς τις περιπέτειες των ηρώων, που παρουσιάζονται στα πλαίσια των ιστορικών γεγονότων του παρελθόντος.

 

Άλλος ένας όρος χρησιμοποιείται επίσης για τις επικές ταινίες που έχουν θέμα την αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή ιστορία.  Οι ταινίες βασισμένες στον αρχαίο ελληνικό και ρωμαϊκό πολιτισμό αναφέρονται συχνά ως ταινίες «ξίφη-και-σανδάλια». Αυτές οι ταινίες αναδημιουργούν τα προηγούμενα γεγονότα. Είναι συχνά ακριβές στην παραγωγή τους, επειδή απαιτούν επιμελημένες και πανοραμικές τοποθεσίες, εξωτερικά γυρίσματα, αυθεντικά κοστούμια περιόδου, υπερβολική δράση και πολλούς ηθοποιούς. Τα έπη ξαναγράφουν συχνά την ιστορία, πάσχοντας από την ύπαρξη ανακρίβειας, τους πλασματικούς χαρακτήρες για να βοηθηθεί η πλοκή, την υπερβολική θρησκευτικότητα, τις δυσνόητες λεπτομέρειες και τους περίπλοκους χαρακτήρες, τους ρομαντικούς ονειρικούς κόσμους, την χυδαιότητα και μερικές φορές παράτολμες τοποθετήσεις. Η ακρίβεια θυσιάζεται μερικές φορές: η χρονολογία συμπτύσσεται ή τροποποιείται, και ο πολιτικέ /  ιστορικές δυνάμεις παίρνουν παραμερίζονται μπροστά στην εξατομίκευση και το ιδεολογικό ράπισμα της ιστορίας.

Σύμφωνα με Mat Mueller, συντάκτη του περιοδικού ταινιών “Total Film”, η επική κινηματογραφία είναι πάρα πολύ στη μόδα αυτή τη εποχή. «Το Hollywood συνειδητοποιεί ότι πρέπει να παράγει διαρκώς για να κρατήσει την προσοχή των ανθρώπων αυτές τις μέρες», δήλωσε στις ειδήσεις του BBC. «Επειδή τα ειδικά εφέ γίνονται όλο και πιο σύνθετα, είναι σε θέση να αναδημιουργούν αυτούς τους αρχαίους κόσμους με μη-απαγορευτικό σχετικά κόστος.»

Μια από τις πρώτες σημαντικές ταινίες ήταν η «Τροία». Η ταινία παρουσίαζε τον Brad Pitt ως Αχιλλέα, ton Orlando Bloom ως Πάρη και τον Eric Bana ως Έκτορα. Δεν είχε καλή υποδοχή από τους κριτικούς, που επέκριναν  τους ηθοποιούς και την προσπάθεια του σεναρίου να αλλάξει την Ιλιάδα. Ούτε αγκαλιάστηκε από το ακροατήρια. Η ταινία που έμεινε μόνο έξι εβδομάδες μέσα στις δέκα καλύτερες και στην Αμερική είχε μικρότερο τζίρο απ’ ότι το κόστος παραγωγής της.

Η επόμενη ταινία ήταν ο «Αλέξανδρος» του Oliver Stone. Η ταινία είχε ένα λαμπερό καστ ηθοποιών μέσα στο οποίο συμπεριλαμβάνεται ο Colin Ferrell ως Αλέξανδρος, η Angelina Jolie ως Ολυμπιάδα, η μητέρα του, ο Anthony Hopkins ως Πτολεμαίος και ο Val Kilmer ως Φίλιππος της Μακεδονίας. Η ταινία, και όπως η «Τροία», απέτυχε να λάβει σημαντικό έπαινο ή να έχει τεράστια επιτυχία  και εισπράξεις για να αποζημιώσει τον προϋπολογισμό του. Πέρασε μόνο τρεις εβδομάδες στο αμερικάνικο box office και δεν ξεπέρασε εκεί το νούμερο έξι.

Η ιστορία του Έλληνα ήρωα Ηρακλή, εκτός του ότι έχει γίνει τηλεοπτική σειρά με πρωταγωνιστή τον Kevin Sorbo, έχει παρουσιαστεί ξανά σε μια ταινία κινούμενων σχεδίων του Disney που φέρνει στην οθόνη έναν ξέγνοιαστη, κατάλληλη για παιδιά έκδοση της ιστορίας

 Ανεξάρτητα από τον τρόπο που εμφανίζονται, αυτά τα έπη θα έχουν πολλούς ηθοποιούς, αφθονία δράσης και συναρπαστικά σκηνικά. Ο αρχαίος ελληνικός και ρωμαϊκός πολιτισμός έχει πεθάνει εδώ και εκατοντάδες χρόνια, αλλά η γοητεία που μας ασκούν αυτοί οι πολιτισμοί δεν έχει μειωθεί κατά τη διάρκεια των αιώνων.

 

2. Οι Απόψεις των μαθητών

Η εφημερίδα «The Australian Financial Review»  αναφέρει ότι ο αριθμός των αυστραλιανών φοιτητών  που σπουδάζουν  αρχαία ελληνική ιστορία κατέγραψε μια εντυπωσιακή άνοδο λόγω του Hollywood. Μπορεί να υποστηριχθεί ότι οι ταινίες και οι τηλεοπτικές  σειρές που έχουν προβληθεί στο παρελθόν μπορούν να βοηθήσουν τους φοιτητές για να απεικονίσουν την περίοδο που μελετούν. Αλλά οι παραγωγοί ταινιών ενδιαφέρονται περισσότερο να κάνουν μια διασκεδαστική ταινία παρά μια ακριβή ιστορικά απεικόνιση. Αυτό αφορά ιδιαίτερα τις ταινίες με θέμα την αρχαία ιστορία.

Οι περισσότεροι μαθητές μας έχουν δει είτε την «Τροία» είτε τον «Αλέξανδρο» είτε και τα δύο. Σχεδόν όλοι συμφωνούν ότι αυτές οι ταινίες είναι φανταχτερές και διασκεδαστικές, αλλά οι εντυπώσεις και οι τοποθετήσεις ποικίλλουν από μαθητή σε μαθητή. Οι περισσότεροι από τους σημειώνουν ότι αυτές οι ταινίες προωθούν τη γνώση της ελληνικής ιστορίας, αλλά οι περισσότεροι από τους αντιπαθούν τη διαστρέβλωση της ιστορίας και της μυθολογίας. Είναι πολύ ενδιαφέρον να διαβάσουμε τις αιτίες που πιστεύουν ότι προκάλεσαν τη γένεση του είδους αυτού των ταινιών, τις ζωηρές περιγραφές των ταινιών που έχουν δει καθώς επίσης και ταινίες που θα επιθυμούσαν να δουν.

 

Α. Γιατί το Hollywood επιλέγει την αρχαία Ελλάδα;

 

·        Η αρχαία ιστορία, και ειδικά η ελληνική, έχει εμπνεύσει τους σεναριογράφους, σεναριογράφους και σκηνοθέτες. Επομένως, έχει αποτελέσει το κύριο αντικείμενο πολλών διάσημων ταινιών του Hollywood. Τα ίχνη λαμπρών αρχαίων πολιτισμών, όπως ο ελληνικός, ο αιγυπτιακός και ο ρωμαϊκός έχουν εξασθενίσει, αλλά δεν έχουν εξαφανιστεί και ακόμα  προκαλούν το θαυμασμό και του βαθύ σεβασμό των ανθρώπων. Περικυκλώνονται ακόμα από μυστήριο και γι’ αυτό οι άνθρωποι αισθάνονται την ανάγκη να ανακαλύψουν την αλήθεια βλέποντας την. Τέτοιες ταινίες θα είναι πάντα δημοφιλείς και  πραγματικές υπερπαραγωγές. (Χρήστος Κουτσουραδής, Γ’ Τάξη)

 

·         Το Hollywood επιλέγει την αρχαία ιστορία της Ελλάδας ως θέμα επειδή η Ελλάδα έχει πολλούς μύθους  και θρύλους που είναι πολύ ενδιαφέροντες. Από τους μύθους και τους θρύλους, μπορούμε να μάθουμε για τη φαντασία των αρχαίων Ελλήνων. Μπορούμε επίσης να μάθουμε για τον ελληνικό πολιτισμό. Αυτές οι ταινίες είναι πολύ ωραίες και υπάρχει πολλή δράση. Σκέφτομαι ότι ο καθένας πρέπει να δει αυτούς τις ταινίες. (Βύρων Τσιάνας, Γ’ Τάξη)

 

·         Πολλοί σκηνοθέτες του Hollywood επιλέγουν την αρχαία ιστορία ως θέμα για τις ταινίες τους επειδή η αρχαία ιστορία δίνει αφθονία  ιδεών και έχει πολλούς μύθους και θρύλους, που οι σκηνοθέτες μπορούν να τους παραλλάξουν εύκολα. (Πέτρος Σπανέας, Γ’ Τάξη)

·         Το Hollywood έχει παραγάγει πολλές ταινίες βασισμένες στην αρχαία ιστορία και μυθολογία. Αυτός συμβαίνει επειδή αυτό το είδος ταινιών αρέσει. Εντούτοις, οι σκηνοθέτες δεν ξέρουν τα ακριβή γεγονότα και τα αλλάζουν. Προσωπικά δεν συμφωνώ με την εκδοχή  της ιστορίας και της μυθολογίας που δίνει το Hollywood. Θα προτιμούσα να δω μία ταινία που να ανταποκρίνεται στην αλήθεια. (Πάνος Αρχοντάκης, Γ’ Τάξη)

 

·         Το Hollywood πιστεύει πολύ στην αρχαία ιστορία επειδή σκέφτονται ότι πολλοί άνθρωποι μπορούν να δουν αυτές τις ταινίες.. Και ευτυχώς, πολλοί όντως τις βλέπουν, λόγω του περιεχομένου της ταινίας. (Έλλη Λαγουτάρη, Γ’ Τάξη)

 

·         Αν και οι ταινίες με ένα αρχαίο θέμα είναι πολύ συνηθισμένες, αυτές οι ταινίες αρέσουν στους ανθρώπους, ακόμα κι αν δεν είναι Έλληνες. Για τον ίδιο λόγο, το Hollywood παράγει όλο και περισσότερες αρχαίες ταινίες. Έχουμε δει «τη Ελένη της Τροίας». Αυτή η ιστορία είναι γνωστή σε μας επειδή είναι ένα μέρος της αρχαίας ιστορίας της χώρας μας.(Χριστίνα Σαγάνα, Ειρήνη Ξερνού, Γ’ Τάξη)

 

·   Η ελληνική ιστορία μας είναι πολύ μεγάλη και ενδιαφέρουσα και έχει πολλά διαφορετικά θέματα, από μύθους και θρύλους μέχρι και ήρωες. Κατά συνέπεια, το Hollywood έχει μεταφέρει μερικά μέρη της ιστορίας σε ταινίες, οι όποιες είναι μερικές φορές πολύ κακές και παρουσιάζουν πολλά ανακριβή στοιχεία για την αρχαία κοινότητα. Ο λόγος για αυτό είναι επειδή οι παραγωγοί  θέλουν να το κάνουν (Μανώλης Σπαγάκος, Γ’ Τάξη)

 

·   Είναι αλήθεια ότι το Hollywood επιλέγει να κάνει  ταινίες από την αρχαία ελληνική ιστορία πολύ συχνά. Οι λόγοι είναι πολλοί. Καταρχήν, η ιστορία της αρχαίας Ελλάδας είναι γεμάτη από περιπέτειες, πόλεμους και μύθους. Έτσι, δίνει πολλές ιδέες για τις ταινιών που θα φέρουν χρήματα στους σκηνοθέτες. Επιπλέον, ο ελληνικός ήταν ένας από τους πρώτους αναπτυγμένους πολιτισμούς. Στις ημέρες μας, οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για να μάθουν και να δουν όλα τα σχετικά με την αρχαία ιστορία και τους μύθους. Εντούτοις, ο κύριος στόχος των σκηνοθετών είναι να κάνουν μερικές αλλαγές στην ιστορία ώστε να γίνουν οι ταινίες πιο ενδιαφέρουσες και γεμάτες αγωνία. Αλλά κατά τη γνώμη μου, κάνουν αυτές τις αλλαγές για να κάνουν τους ανθρώπους να συζητούν περισσότερο για την ταινία, και έτσι να γίνει αυτή πιο γνωστή. Όλα αυτά συμβάλλουν να κερδίσουν όλο και περισσότερα χρήματα. Έτσι πιστεύω ότι πρέπει να είναι προσεκτικοί πώς κάνουν αυτές τις ταινίες και να μην διαστρεβλώνουν την ιστορία.(Κωνσταντίνα Στάμου, Γ’ Τάξη)

 

·   Δεν μου άρεσε ούτε ο «Αλέξανδρος» ούτε η «Τροία». Και οι δύο ταινίες ήταν αρχαίοι ελληνικοί μύθοι. Γιατί κλέβουν όλους τους μύθους μας; Επειδή θέλουν να κερδίσουν χρήματα από μας και αυτό είναι ακριβώς αυτό που κάνουν. Βάζουν την υπογραφή του Hollywood και λένε: «Είναι από Hollywood. Δείτε το!» Τους έχουμε δώσει τα φώτα και είμαστε όλοι τυφλοί. Ας το παραδεχτούμε. Δεν έχω τίποτα περισσότερο να πω, οπότε συνεχίστε να βλέπετε κλεμμένες ταινίες (Βασίλης Κωστόπουλος, Α’ Τάξη)

 

Β. Απολογισμοί ταινιών

Τροία

 

·         Η τελευταία ταινία που είδα ήταν η  «Τροία». Θαύμασα το πλούσιο σκηνικό που ήταν αληθοφανές και τις θαυμάσιες στολές των πολεμιστών. Σε πολλές σκηνές, συγκινήθηκα με όλα αυτά που συνέβαιναν στη ζωή των ηρώων. Στενοχωρήθηκα για τα θύματα και ήμουν χάρηκα για τις νίκες τους. Ενθουσιάστηκα από πολλούς ηθοποιούς και τις αναπαραστάσεις των μαχών. Γενικά, μου άρεσε η  ανάπτυξη της ιστορίας, η οποία ήταν διαφορετική από την ιστορία ότι έχω διαβάσει. (Παναγιώτης Σκοπελίτης, Α’ Τάξη)

 

·         Έχω δει πρόσφατα την  «Τροία». Η ιστορία ήταν για έναν πόλεμο μεταξύ των Ελλήνων και του Τρώων που διάρκεσε  περίπου δέκα έτη. Μου άρεσαν οι πανοπλίες, τα όπλα και ο τρόπος που πάλεψε ο Αχιλλέας. Σκέφτομαι ότι αυτή η ταινία είναι χρήσιμη επειδή υπενθυμίζει σε μας την Ιλιάδα του Ομήρου. (Κώστας Βουδούρης, Ά Τάξη)

 

·         Δεν μου άρεσε ο  «Αχιλλέας» και ούτε η ταινία γενικότερα επειδή είναι τόσο διαφορετική από την πραγματική ιστορία και είναι τόσο γεμάτη από βία. (Μαρία Τσιρώνη, Α’ Τάξη)

·         Μια από τις πιο φαντασμαγορικές ταινίες που έχω δει πάντα ήταν η «Τροία». Αυτή η ταινία διηγείται έναν πόλεμο μεταξύ της Ελλάδας και της Τροίας. Ο λόγος ήταν η Ελένη της Ελλάδας που ήταν, σύμφωνα με έναν μύθο, η ομορφότερη γυναίκα του κόσμου. Αλλά ο πραγματικός λόγος ήταν τα οικονομικά προβλήματα. Οι Έλληνες πέτυχαν για να χτυπήσουν τους Τρώες και κατέστρεψαν την πόλη τους. Αυτή η ταινία μιλά για τις ανθρώπινες σχέσεις και όλα τα κακά που ένας πόλεμος μπορεί να φέρει. (Δημήτρης Βλάχος, Γ’ Τάξη)

 

·         Σε αυτήν την ταινία τα περισσότερα από τα ιστορικά γεγονότα δεν είναι αλλαγμένα και η ιστορία είναι σχεδόν ακριβώς η ίδια όπως στα σχολικά βιβλία. Από αυτήν την ταινία μαθαίνουμε πώς άρχισε ο τρωικός πόλεμος, πώς συνεχίστηκε και πώς τελείωσε. Ο λόγος για αυτόν τον πόλεμο ήταν μια γυναίκα, η αποκαλούμενη Ελένη. Η Ελένη παντρεύτηκε με τον Μενέλαο αλλά ερωτεύτηκε με ένα άλλο άνδρα που λεγόταν Πάρης. Οι δύο από τους πήγαν να ζήσουν στην Τροία, αλλά ο Μενέλαος θέλοντας πίσω τη γυναίκα του, πήγε εκεί με έναν τεράστιο στρατό και κήρυξε  πόλεμο. Ο πόλεμος διάρκεσε μια δεκαετία, αλλά κανένας δεν είχε κερδίσει έως ότου ο Οδυσσέας βρήκε την ιδέα του Δούρειου ίππου. Αυτό το άλογο φτιάχτηκε από ξύλο και ήταν τόσο τεράστιο που οι περισσότεροι από τους στρατιώτες θα έμπαιναν. Με το Δούρειο ίππο, ο ελληνικός στρατός κατόρθωσε να μπει στην πόλη και να την καταστρέψει. Στο τέλος, η Ελένη επέστρεψε πίσω και ο Οδυσσέας επέστρεψε στην πατρίδα του. (Αργυρώ Αμπατζή, Αθηνά Καψή, Γ’ Τάξη)

 

·         Υπάρχουν πολλές αρχαίοι ταινίες ιστορίας, όπως η «Τροία», ο «Αλέξανδρος», η «Κλεοπάτρα», ο «Μονομάχος» και η  «Ελένη της Τροίας». Το Hollywood επιλέγει την αρχαία ιστορία ως θέμα επειδή είναι ενδιαφέρον και βοηθά τους ανθρώπους να μάθουν. Ακόμα, στην πραγματικότητα το κάνουν για να έχουν όσο το δυνατόν περισσότερα εισιτήρια. Χθες είδαμε την «Τροία». Ήταν φανταστική. Ο ταινία άρχισε με την απαγωγή της Ελένης και συνεχίστηκε με τον πόλεμο της Τροίας. Στο τέλος, χαρήκαμε  όταν η Ελένη συνάντησε το Μενέλαο πάλι μετά από τόσα πολλά χρόνια πολέμου (Θέτη Λάσκαρη, Νάνσυ Καγιανά, Γ’ Τάξη)

 

·         Έχω δει πολλές ταινίες, αλλά η «Τροία» είναι μια από τις συμπάθειές μου, επειδή οι ηθοποιοί είναι πολύ όμορφοι και η ιστορία είναι πολύ καλή. Είναι μία διήγηση για μια όμορφη γυναίκα, την Ελένη, και ένα όμορφο άνδρα, τον Πάρη. Η Ελένη παντρεύτηκε τον  Μενέλαο και κλέφτηκε με τον Πάρη. Όταν ο σύζυγός της άκουσε γι’ αυτό, πήρε πολλά πλοία και πήγε στον πόλεμο. Δεν ήξερε ότι η Ελένη ήταν με τον Πάρη. Θα σκότωνε και τον Πάρη. (Βιβή Βασιλού, Γ’ Τάξη)

 

·         Η αγαπημένη μου «αρχαία» ταινία είναι η «Τροία». Είναι μια ταινία του Wolfgang Petersen. Μου αρέσει  γιατί αναφέρεται στο παρελθόν και επειδή μου αρέσουν όλες τις πολεμικές ταινίες. Τα καλύτερα μέρη ήταν πότε ο Έκτορας είπε αντίο στην οικογένειά του και πότε ο πατέρας του (ο Πρίαμος) πήγε σκηνή του Αχιλλέα και του ζήτησε για να δώσει το σώμα του Έκτορα. Σκέφτομαι είναι μια από τις καλύτερες ταινίες έχω δει! (Πένυ Αντωνοπούλου, Α’ Τάξη)

 

 

Αλέξανδρος

 

·         Ο Αλέξανδρος ήταν γενναίο άτομο που θέλησε (με τους πολεμιστές του φυσικά) να κάνει πραγματικότητα την ιδέα που είχαν οι Έλληνες πριν από πολλά χρόνια: να κάνει την Ελλάδα μια τεράστια χώρα. Αυτή η ιδέα προσεγγίζεται γενικά καλά από το σεναριογράφο, δίνοντας μας ενδιαφέροντες διαλόγους που παρουσιάζουν τη δόξα της Ελλάδας. Σχετικά με τους χαρακτήρες, είναι ενδιαφέροντες, ο ρόλος της Ολυμπιάδας ήταν πολύ κοντά στην πραγματικότητα επειδή φάνηκε πολύ γλυκιά με το γιο της και πολύ σκληρή με άλλους. Κατά τη γνώμη μου, η προσωπικότητα του Αλεξάνδρου ήταν πολύ σκληρότερη από αυτή που παρουσιάζεται στην ταινία επειδή, ως κατακτητής, είχε μάθει πολλά πράγματα από τη ζωή. Επιπλέον, η αλήθεια είναι ότι ο Αλέξανδρος προτιμούσε τις γυναίκες και σκέφτομαι ότι αυτό ήταν το μεγαλύτερο λάθος του σκηνοθέτη. Επιπλέον, σκέφτομαι ότι η ταινία έχει πολλά ιστορικά λάθη αλλά, όπως είπα πριν, είναι ευχάριστο έργο και καλό. Είμαι πραγματικά υπερήφανος που έχω το ίδιο όνομα με εκείνο το γενναίο άτομο που άλλαξε πολύ τις απόψεις των ανθρώπων. (Αλέξανδρος Μπέλλος, Γ’ Τάξη)

 

 

·         Μου άρεσε το σύνολο και οι ηθοποιοί και σκέφτομαι ότι η ταινία ήταν καλή. Όμως, δεν μου άρεσε το γεγονός ότι η ταινία ήταν διαφορετική από την πραγματική ιστορία. (Δήμητρα Μπιλανάκη, Α’ Τάξη).

·         «Ο Αλέξανδρος» ήταν μία πραγματικά καλή ταινία με τα πολύ ωραία ειδικά εφέ και τους καλούς ηθοποιούς. Οι πρωταγωνιστές ήταν ο Colin Farrell που έπαιξε το ρόλο του μεγάλου Αλεξάνδρου. Ήταν πολύ όμορφος! Έμοιαζε με αρχαίο Έλληνα φορώντας χιτώνα και σανδάλια. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί φορούσαν επίσης χιτώνες και σανδάλια. Γενικά, ήταν φανταστικό. Τον συστήνω σε όλους. (Στάθια Πεδιώτη, Β’ Τάξη)

 

·         Είδα «τον Αλέξανδρο» πριν λίγους μήνες και μου άρεσε. Μερικοί άνθρωποι επικρίνουν την ταινία και λένε ότι υπάρχουν λάθη σχετικά με τα γεγονότα που πραγματοποιήθηκαν στην περίοδο του Αλεξάνδρου. Κατά τη γνώμη μου, η ταινία ήταν πολύ εντυπωσιακή και μπορούμε έτσι να μάθετε πολλά πράγματα για την ιστορία του Αλεξάνδρου. Δεν ξέρω πολλά πράγματα για αυτή, ώστε να μπορούσα να βρω τα λάθη. Το σκηνικό ήταν φανταστικό και ενώ πρόσεχα την ταινία η σκέψη μου ήταν σε αυτό! Αυτό συνέβη επειδή όλα ήταν τόσο ρεαλιστικά. (Ειρήνη Αρβανιτοπούλου, Β’ Τάξη)

 

 

 

 

Γ. Μια ταινία που θα ήθελα να δω

 

Κατά τη γνώμη μου το Hollywood επιλέγει την αρχαία ιστορία και τους μύθους επειδή οι μύθοι μας τους αρέσουν και φυσικά επειδή προβάλλουν την ανδρεία και το κουράγιο. Επίσης, οι συγκεκριμένοι ήρωες είναι διάσημοι για τα επιτεύγματά τους. Έχω δει την «Τροία» και σκέφτηκα ότι ήταν φανταστική.

 

Υπάρχει ένας απίστευτος, φανταστικός και καταπληκτικός μύθος. Αρχίζει έτσι: Ο Ορφέας, ο γιος του Απόλλωνα και της Κλειώς έζησε στη Θράκη και συμμετείχε στην Αργοναυτική εκστρατεία. Έπαιζε τη λύρα υπέροχα. Με τις αρετές του, έσωσε τους συντρόφους του από τις κακές σειρήνες. Παντρεύτηκε την Ευρυδίκη, αλλά μια ημέρα ένα φίδι την δάγκωσε έτσι πέθανε. Ο Ορφέας έκλαψε για αυτήν. Η μουσική του ήταν λυπητερή. Έτσι εξέφρασε τον πόνο του. Δεν μπορούσε να αντέξει την απουσία της, έτσι αποφάσισε να πάει στον κάτω κόσμο και να ζητήσει από τον Άδη, το θεό του θανάτου για να πάρει πίσω τη γυναίκα του. Η σύζυγος του Άδη, η Περσεφόνη, συγκινήθηκε τόσο, που υποσχέθηκε να του δώσει του πίσω τη γυναίκα του. Αλλά υπό έναν όρο: «Μην γυρίσεις και κοιτάξεις το πρόσωπο της έως ότου είστε επάνω στην επιφάνεια», είπε. Αλλά αυτός ξέχασε την υπόσχεσή του και ξανακοίταξε, έτσι η Ευρυδίκη επέστρεψε στον κάτω κόσμο για πάντα. Ο Ορφέας επέστρεψε στη χώρα του όπου μερικοί τρελοί άνθρωποι τον σκότωσαν και έριξαν το σώμα του και τη λύρα του στη θάλασσα… Και έτσι αυτή η ιστορία τελειώνει. (Γεωργία Τσατούχα, Γ’ Τάξη)

 

Θα ήθελα να δω την «Ελένη» του Ευριπίδη στον κινηματογράφο, δεδομένου ότι ασχολούμαι με αυτή την τραγωδία εδώ και ένα χρόνο. Η Ελένη είναι μια γυναίκα φυλακισμένη σε ένα ξένο νησί μακριά από τη χώρα της. Ο σύζυγός της, ο Μενέλαος πήγε στην Τροία για να πολεμήσει. Ένας πόλεμος ξέσπασε λόγω της ομορφιάς της. Αυτός ο πόλεμος προκλήθηκε από τους δώδεκα θεούς και ο Μενέλαος και η Ελένη υπέφεραν. Ο Θεοκλήμενος θέλησε να την παντρευτεί και την δόξασε. Όταν ο πόλεμος σταμάτησε ο Μενέλαος εμφανίστηκε στο νησί κατά λάθος. Η Ελένη τον αναγνώρισε και μετά από μια ώρα, την αναγνώρισε επίσης. Προσπάθησαν να βρουν ένα σχέδιο απελπισμένα, δεδομένου ότι ο Θεοκλήμενος θα σκότωνε τον Μενέλαο εάν ανακάλυπτε ότι ήταν Έλληνας  και επιπλέον  σύζυγός της. Αποφάσισαν να προσποιηθούν ότι Μενέλαος ήταν χαμένος και νεκρός. Ο Θεοκλήμενος εξαπατήθηκε, και επέστρεψαν στη Σπάρτη για να ζήσουν ευτυχισμένα.

Σε αυτή τη ταινία, θα ήθελα να δω διάσημους ηθοποιούς όπως τoν Brad Pitt να  παίζει το ρόλο του Μενέλαου και την Jessica Simpson στο ρόλο της Ελένης. Μπορούμε να δούμε την αρχαία ιστορία μέσα από τα μάτια του Hollywood. Δεδομένου ότι οι ιστορίες είναι ενδιαφέρουσες, οι άνθρωποι θα πηγαίνουν πάντα για να τις δουν. (Δήμητρα Ξενάκη, Γ’ Τάξη)

 

3. Σύντομη λίστα με ταινίες σχετικές με την Αρχαία Ιστορία / Μυθολογία

 

1.       Η Σύγκρουση των Τιτάνων(1981) Σκηνοθεσία: Desmond Davis. Με τους: Harry Hamlin, Laurence Olivier, Claire Bloom, Maggie Smith, Ursula Andress, Sin Phillips,  Flora Robson, Anna Manahan. Πολύ αξιόλογοι ηθοποιοί που χάνονται σε μία προσαρμογή του μύθου του Περσέα.

2.       Ηλέκτρα (1962)

3.       Ελένη της Τροίας (1956) Σκηνοθεσία: Robert Wise, With Rossana Podesti, Stanley Baker, Niall MacGinnis, Brigitte Bardot. Ο Τρωικός πόλεμος από την οπτική γωνία των Τρώων.

4.       Ελένη της Τροίας (2003) με πρωταγωνίστρια την Sienna Guillory. Το πρόσωπο που καθέλκυσε χίλια πλοία.

5.       Ελένη(1924)

6.       Ηρακλής (1959)

7.       Ηρακλής (1997) από την Disney. Με τις φωνές των: Tate Donovan, Danny DeVito, James Woods. Προσαρμογή της ιστορίας του Ηρακλή με κινούμενα σχέδια και μουσική. Αφού τον πήραν από τους θεούς όταν ήταν μωρό και μεγάλωσε στη γη, ο Ηρακλής γίνεται ένας κάπως άχαρος νεαρός με τρομερή δύναμη. Ανακαλύπτει ότι ο Δίας είναι ο πατέρας του και το σπίτι του ο Όλυμπος. Συμμαχεί με τον φίλο του τον Πήγασο, το ιπτάμενο άλογο και τον Phil, ένα ανήσυχο προσωπικό γυμναστή, για να αντιμετωπίσει ένα κωμικό και επιπόλαιο Άδη.

8.       Ο Ιάσωνας και οι Αργοναύτες(1963)  Σκηνοθεσία: Don Chaffey. Ο Ιάσωνας είναι ένας ατρόμητος ναυτικός και εξερευνητής, που επιστέφει στο βασίλειο της Θεσσαλίας μετά από ένα εικοσάχρονο ταξίδι για να ανακτήσει τα δικαιώματα του στο θρόνο. Αλλά για να το κάνει αυτό, ο Ιάσωνας πρώτα πρέπει αν βρει το μαγικό χρυσόμαλλο δέρας που φυλάσσεται από ένα τεράστιο χάλκινο γίγαντα, τη δηλητηριώδη Ύδρα και ένα στρατό από σκελετούς.

9.       Οδύσσεια (TV, 1997) Σκηνοθεσία: Andrei Konchalovsky. Με τους: Armand Assante, Greta Scacchi, Geraldine Chaplin, Jeroen Krabbe, Christopher Lee, Ειρήνη Παπά, Bernadette Peters, Eric Roberts, Isabella Rossellini, Vanessa Williams. Σε αυτή την φαντασμαγορική παρουσίαση της Οδύσσειας του Ομήρου, ο Οδυσσέας, βασιλιάς και πολεμιστής, με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς, αψηφά τους φόβους και τους πειρασμούς που προκαλούνται από μία απίστευτη σειρά από πλάσματα. Έτσι, η επιστροφή του από τον Τρωικό Πόλεμο γίνεται μία δεκάχρονη αποστολή επιστροφής του προς την πατρίδα και την Πηνελόπη, την πιστή του σύζυγο.

10.   Οδυσσέας (1954)

11.   Οδυσσέας (1967) με τον  Kirk Douglas. Το έπος του Ομήρου για το ταξίδι του Οδυσσέα.

12.   Ο Ιάσωνας και οι Αργοναύτες (2000) Η αναζήτηση του Ιάσωνα για το χρυσόμαλλο δέρας.

13.   Η Οδύσσεια (1997) [τηλεοπτική μίνι-σειρά] Σκηνοθεσία: Andrei Konchalovsky, Με τους:  Armand Assante (Οδυσσέας), Greta Scacchi (Πηνελόπη), Isabella Rossellini (Αθηνά), Bernadette Peters (Κίρκη), Eric Roberts, Ειρήνη Παπά, Vanessa L. Williams (Καλυψώ)

14.   Ορφέας (1950)

15.   Τροία (2004)  Σκηνοθεσία: Wolfgang Petersen. Με τους: Julian Glover, Brian Cox, Nathan Jones, Adoni Maropis, Jacob Smith, Brad Pitt, John Shrapnel, Brendan Gleeson, Diane Kruger, Eric Bana, Orlando Bloom, Sean Bean, Julie Christie, Peter O'Toole. Το 1193 π.Χ. ο πρίγκιπας Πάρης, γιος του βασιλιά της Τροίας ερωτεύεται την Ελένη, τη γυναίκα του βασιλιά της Σπάρτης και την πείθει να τον ακολουθήσει μακριά από τον άντρα της, προκαλώντας ένα επικό πόλεμο. Οι Έλληνες σαλπάρουν προς την Τροία και την πολιορκούν. Ο Αχιλλέας,  ο μεγαλύτερος πολεμιστής του κόσμου, καλείται να πολεμήσει εναντίον της Τροίας και να δώσει στη Ελλάδα το πάνω χέρι. Ο Έκτορας, ο μεγαλύτερος γιος του Πριάμου, βασιλιά της Τροίας, και ο σπουδαιότερος πολεμιστής της Τροίας είναι η ελπίδα των ανθρώπων για να σωθεί η πόλη.

16.   Οι Πολεμιστές (1979)

17.   Οι 300 Σπαρτιάτες (1962) Σκηνοθεσία: Rudolph Mat. Με τους: Diane Baker, Robert Brown. Βασισμένο στην ιστορία του Σπαρτιάτη βασιλιά Λεωνίδα και 300 πολεμιστές που αναχαιτίσαν την επίθεση του Ξέρξη στις Θερμοπύλες.

18.   Αλέξανδρος ο Μέγας (1956) Σκηνοθεσία: Michael Forlong and Robert Rossen. Με τους: Richard Burton, Fredric March, Claire Bloom, Peter Cushing, Michael Hordern

19.   Αλέξανδρος (2004) Σκηνοθεσία: Oliver Stone, Με τους: Colin Farrell, Angelina Jolie, Val Kilmer, Anthony Hopkins, Jared Leto, Rosario Dawson. Η ταινία βασίζεται κυρίως στη βιογραφία του Μεγάλου Αλεξάνδρου που έγραψε ο Robin Lane Fox. Δίνει μία σύντομη ματιά σε κάποιες από τις πιο σημαντικής στιγμές της νιότης του Αλέξανδρου, της νίκης του ενάντια στην Περσική Αυτοκρατορία και του θανάτου του. Παραλείπεται η ζωή του Αλέξανδρου κατά τη διάρκεια του αγώνα του πατέρα του, αλλά και του δικού του αγώνα ενάντια στις ελληνικές πόλεις -κράτη. Παραλείπεται επίσης η εκστρατεία του εναντίον της δυτικής Περσίας μέχρι το 331 π.Χ. Η επιστροφή από την Ινδία στη Βαβυλώνα δίνεται περιληπτικά. Οι μάχες στις οποίες δίνεται έμφαση είναι αυτές των Γαυγαμήλων και του Υδάσπη.

20.   Οι Γυναίκες της Τροίας (1971)  Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης. Με τους: Katharine Hepburn, Vanessa Redgrave, Genevieve Bujold, Ειρήνη Παπά, Patrick Magee. Στο τέλος του Τρωικού πολέμου όλοι οι Τρώες πολεμιστές και πρίγκιπες είναι νεκροί και οι γυναίκες και τα παιδιά είναι στο έλεος της μοιρασιάς μεταξύ των κατακτητών. Μία ταινία- κατηγορία ενάντια στη φρίκη και τη ματαιότητα του πολέμου.

 

Πηγές  (Site που συμβουλευτήκαμε)

 

1.       http://www.all-reviews.com (Κριτικές ταινιών)

2.       http://us.imdb.com/ (Διαδικτιακή βάση δεδομένων για ταινίες)

3.       http://www.hollywoodreporter.com (Κριτικές ταινιών, νέα από το Hollywood)

4.       http://www.ndsmcobserver.com/home/ (Η εφημερίδα Observer στο διαδίκτυο)

5.       http://en.wikipedia.org (Wikipedia)

6.       http://www.mrqe.com/lookup (Κριτικές ταινιών , Αναζήτηση πληροφοριών)

7.       http://www.ana-mpa.gr/anaweb/ (Αθηναικό / Μακεδονικό Πρακτορείο ειδήσεων)

8.       http://www.fordham.edu/halsall/ancient/asbook.html (Βιβλίο αναφοράς για την Αρχαία ιστορία)

9.       http://www.hudsonfla.com/films.htm (Ιστορικές ταινίες)

10.   http://www.filmsite.org/epicsfilms.html (Επικές ταινίες)

11.   http://www.filmsite.org/epicsfilms.html (Αρχαία Ρώμη και Ελλάδα: Ταινίες και δραματοποιήσεις)

12.   http://news.bbc.co.uk/ (BBC)